dfc2d0b3a59d4d03645e92521174772d

Geschreven door Marcella Vonk

Een beetje water bij de wijn..

De week van de feestdagen, kerstsferen en natuurlijk de viering van het nieuwe jaar, ‘All you need is love’ kan ik niet missen, het is tijd voor familie en gezellige tijden. Heerlijk.

Ook lees ik veel tijdens kerst, in deze periode las ik het trendrapport van Dienst Publiek en Communicatie van de Rijksoverheid. Vanuit mijn achtergrond; de opleiding International Lifestyle Studies waar trendonderzoek centraal stond, zijn dit soort uitgaven “erg prettig om te lezen”. Trends die al veel zichtbaar zijn, maar in mijn optiek: het is toch altijd goed om te lezen hoe de Rijksoverheid kijkt naar ‘onze’ samenleving.

Wat mij aan het denken kreeg was de trend “scheidslijnen en gevoel van uitsluiting”. Dat kan natuurlijk ook komen door de kerst, wat centraal staat in de marketingwereld voor: ‘happy times’, maar voor mij was dit interessant omdat wij bezig zijn met het begrijpen en bouwen van een leefomgeving van de toekomst en wat betekent die scheidslijn in een leefomgeving van de toekomst?

Wat mij aan het denken kreeg was de trend “scheidslijnen en gevoel van uitsluiting”. Dat kan natuurlijk ook komen door de kerst, wat centraal staat in de marketingwereld voor: ‘happy times’, maar voor mij was dit interessant omdat wij bezig zijn met het begrijpen en bouwen van een leefomgeving van de toekomst en wat betekent die scheidslijn in een leefomgeving van de toekomst?

Wat zijn die scheidslijnen en het gevoel van uitsluiting? Een scheidslijn is kortgezegd een tegenstelling. Zie het als mensen die recht tegenover elkaar staan met een bepaalde mening. Onderwerpen als ongelijkheid, vast- of flexwerk en bestaansonzekerheid komen aan bod. Allemaal hebben ze met elkaar te maken, het één versterkt het ander. 

In mijn optiek: de media die de tegenstellingen verdikt en alleen verhalen verspreid die of het één of het ander vertegenwoordigd. Er wordt van ons ‘de burger, de ondernemer; de bewondernemer’ verlangd, flexibel om te gaan en te adapteren aan nieuwe dingen, nieuwe regels en transities. Passen en meten, maar kan dit ook?

Ik zie het eigenlijk altijd als ‘the five stages of change’. Het heeft dus tijd nodig. Om bruggen te bouwen en scheidslijnen te verkleinen denk ik dat er meer nodig is dan tijd. Een empathische overheid. Eentje die luistert en reageert, samenwerkt en co-creëert. En politiek wat ingericht is op een manier die adaptief is en waar ik me door vertegenwoordigd voel. Die scheidslijnen moeten we oplossen door samen te werken in het grijze gebied. Hopelijk in onze leefomgeving van de toekomst. Misschien wat idealistisch in deze periode van het jaar, maar goed er komt natuurlijk weer een nieuw jaar aan, oftewel: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

 

Een beetje water bij de wijn, om het even in kerstsferen te houden?

 

           

         

follow us at

social-media_twitter
social-media_instagram
social-media_facebook
social-media_linkedin
Made for the future, by Ideeënjagers.

Leave a Comment